Standardy organizacyjne teleporady
w ramach POZ: informacje dla pacjentów 17.03.2021
Dokument ten zawiera informacje nt. sposobu realizacji teleporad w NZOZ EVAmed sp. z o.o. ul. Władysława Broniewskiego 9, 38-300 Gorlice (Świadczeniodawca), zgodnie z § 3 p. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.
Dokument jest przeznaczony dla pacjentów Świadczeniodawcy. Jego treść jest udostępniana:
- w miejscu udzielania świadczeń przez Świadczeniodawcę NZOZ EVAmed sp. z o.o. w Gorlicach, ul. Władysława Broniewskiego 9
- na stronie internetowej Świadczeniodawcy: evamed.gorlice.pl
- telefonicznie (na żądanie pacjenta).
1. Informacje o warunkach udzielania teleporad
Świadczeniodawca zapewnia możliwość pacjentom kontaktu w sposób umożliwiający nawiązanie połączenia ze Świadczeniodawcą bez zbędnej zwłoki.
1.1 Systemy wykorzystywane do udzielania teleporad
Świadczeniodawca do udzielania teleporad wykorzystuje połączenia telefoniczne.1.2 Ustalenie terminu teleporady
W celu ustalenia terminu teleporady prosimy pacjentów o:- kontakt telefoniczny ze Świadczeniodawcą pod numerem telefonu 18 352-74-33 lub 790 860 500 od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 18:00.
- wiadomość na e-mail Świadczeniodawcy: ze wskazaniem danych kontaktowych, które Świadczeniodawca będzie wykorzystywał dla potwierdzenia terminu teleporady.
Teleporada jest realizowana:
- nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta do Świadczeniodawcy.
- w późniejszym terminie ustalonym w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
1.3 Nawiązanie kontaktu z pacjentem
1.1 Systemy wykorzystywane do udzielania teleporad Świadczeniodawca nawiązuje kontakt telefoniczny z pacjentem w ustalonym wcześniej terminie i o wcześniej ustalonej godzinie. Podejmowane są co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem (w odstępach nie krótszych niż 5 minut).1.4 Sposób udzielenia teleporady
Przed udzieleniem teleporady osoba udzielająca teleporady dokonuje weryfikacji tożsamości pacjenta, w szczególności na podstawie danych przekazanych przez samego pacjenta.1.5 Sposób postępowania w razie braku kontaktu z pacjentem
Świadczeniodawca – w terminie i o godzinie ustalonych wcześniej – podejmuje co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem (w odstępach nie krótszych niż 5 minut). Jeżeli opisane próby kontaktu z pacjentem nie przynoszą rezultatu, odnotowuje się informację na ten temat w dokumentacji medycznej pacjenta. W celu umówienia nowego terminu teleporady pacjent kontaktuje się ze Świadczeniodawcą w sposób opisany w części 1.2 Ustalenie terminu teleporady).1.6 Bezpośredni kontakt z pacjentem
Jeżeli z uwagi na stan zdrowia pacjenta nie jest możliwe udzielenie teleporady, pacjent ma możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej, udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pracownikiem Świadczeniodawcy. Okoliczności uzasadniające taki sposób postępowania Świadczeniodawca ustala w porozumieniu z pacjentem lub przedstawicielem ustawowym pacjenta.1.7 Świadczenia wyłączone z zakresu teleporad
Od 16 marca 2021 r. następujące świadczenia mogą być realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem:- świadczenia, w przypadku których pacjent lub opiekun ustawowy pacjenta nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady (nie dotyczy wystawiania – bez badania pacjenta – recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia lub zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, a także wydania zaświadczenia),
- pierwsza wizyta, realizowana przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ,
- świadczenia w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów,
- świadczenia w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
- świadczenia na rzecz dzieci do 6. roku życia (nie dotyczy porad kontrolnych, ustalonych w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego).
2. Instrukcje dla pacjentów
2.1 E-recepty
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-recepty. W trakcie wizyty lekarskiej lub teleporady pacjent może otrzymać e-receptę:- e-mailem (na adres e-mail pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako dokument zawierający kod kreskowy, który pacjent okazuje w aptece,
- SMS-em (na numer telefonu pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako informacja o wystawieniu recepty i 4-cyfrowy kod dostępu, który pacjent podaje w aptece wraz ze swoim numerem PESEL,
- w postaci wydruku (na żądanie pacjenta lub gdy pacjent nie podał e-maila ani numeru telefonu w Internetowym Koncie Pacjenta).
2.2 E-skierowania
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-skierowania. Podczas konsultacji lekarskiej lub teleporady pacjent może otrzymać e-skierowanie na leczenie specjalistyczne lub do szpitala:- e-mailem (na adres e-mail pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako dokument zawierający kod kreskowy, który pacjent okazuje podczas rejestracji na wizytę. Pacjent może także podać 4-cyfrowy kod dostępu (znajdujący się na skierowaniu) i swój numer PESEL,
- SMS-em (na numer telefonu pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako informacja o wystawieniu e-skierowania i 4-cyfrowy kod dostępu, który pacjent podaje podczas rejestracji na wizytę wraz ze swoim numerem PESEL,
- w postaci wydruku (na żądanie pacjenta, gdy pacjent nie podał e-maila ani numeru telefonu w Internetowym Koncie Pacjenta lub gdy pacjent nie posiada Internetowego Konta Pacjenta), który pacjent okazuje podczas rejestracji na wizytę.
2.3 E-zlecenia na wyroby medyczne
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-zlecenia na wyroby medyczne. Podczas konsultacji lub teleporady pacjent może otrzymać e-zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne (protezy, obuwie ortopedyczne, pieluchomajtki, sprzęt stomijny itp.):- na druku zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, z którym pacjent udaje się do sklepu medycznego lub apteki (bez konieczności potwierdzenia zlecenia w Narodowym Funduszu Zdrowia),
- w postaci numeru zlecenia, który pacjent podaje w sklepie medycznym lub aptece wraz ze swoim numerem PESEL (bez konieczności potwierdzenia zlecenia w Narodowym Funduszu Zdrowia).
2.4 Zlecenia badań dodatkowych
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych. Badania dodatkowe, zlecone w trakcie udzielonego świadczenia, można wykonać u Świadczeniodawcy lub w podmiotach, z którymi Świadczeniodawca współpracuje w celu zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych (szczegółowy zakres współpracy z innymi podmiotami leczniczymi jest uregulowany w umowach będących podstawą współpracy z tymi podmiotami). Szczegółowa informacja o miejscu realizacji konkretnych badań zleconych znajduje się w tabeli poniżej.Lp. | Badania diagnostyczne | Nazwa podmiotu | Miejsce realizacji | Nr telefonu |
1 | Badania laboratoryjne | „Diagnostyka ” S.A | 38-300 Gorlice: – ul.Sienkiewicza 36 (Marmed) – ul.Łukasiewicza 9 | 18 350 09 10 18 353 72 29 |
2 | Badania laboratoryjne | NZOZ FOUR-MED. s.c. | 38-300 Gorlice ul.Słoneczna 2 | 18 353 60 64 |
3 | Badania RTG i USG | NZOZ lek.med.Stanisław Korpacki | 38-300 Gorlice ul.Piekarska 1 | 18 353 20 03 |
4 | Badania RTG i USG | CENTRUM DIAGNOSTYKI OBRAZOWEJ J.Pachana , D.Szczerba Spółka Partnerska | 38-300 Gorlice ul.Sienkiewicza 36 | 18 350 09 10 |
5 | Badania laboratoryjne i bakteriologiczne Badania RTG i USG | Szpital Specjalistyczny im.Henryka Klimontowicza | 38-300 Gorlice ul.Węgierska 21 | 18 355 32 00 -szpital centrala Zakład Diagnostyki Obrazowej wew.-376 Medyczne Laboratorium Diagnostyczne wew.- 330 Medyczne Laboratorium Mikrobiologiczne wew.328 |
2.5 Internetowe Konto Pacjenta
Świadczeniodawca zachęca osoby, które jeszcze tego nie zrobiły, do założenia Internetowego Konta Pacjenta. Pozwala ono w szczególności na:
- otrzymywanie e-recepty SMS-em lub e-mailem,
- wykupywanie leków z recepty w różnych aptekach bez utraty refundacji,
- udostępnienie bliskiej osobie lub lekarzowi informacji o stanie zdrowia i historii przepisanych leków,
- dostęp do danych medycznych dzieci pacjenta do 18. roku życia,
- odbiór kolejnej e-recepty bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem).
Więcej informacji na temat Internetowego Konta Pacjenta
znajduje się na stronie internetowej https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta